Många mår dåligt av brott

Människor mår ofta dåligt efter brott.
Det är vanligt att bli till exempel rädd, arg eller ledsen.

Många tror att de själva har gjort något fel.

Har du varit med om brott?
Du kanske också är rädd och ledsen.
Du kanske har svårt att sova.
Du kanske inte orkar arbeta
eller gå till din skola som vanligt.

Den som gjorde brottet kallas brottsling.
Brottslingen kanske är en person du känner.
Kanske är du rädd för att brottslingen ska göra dig illa igen?

Har du pratat med någon om brottet och hur du känner dig efteråt?
Det är bra att prata med någon.

Kom ihåg att det aldrig är ditt fel om du råkat ut för brott.